Firma Develon od lat specjalizuje się w produkcji maszyn budowlanych, oferując swoim klientom dostęp do innowacyjnych rozwiązań i najnowszych technologii. Do tej pory gama wozideł przegubowych obejmowała dwa dobrze znane modele 6×6, DA30-7 oraz DA45-7 o ładowności odpowiednio 28 i 41 ton. Kolejnym krokiem było stworzenie konkurencyjnego modelu dla wywrotek
o sztywnej ramie (RTD) w klasie 40- tonowych maszyn. Nowa odsłona wozidła Develon bazuje na wykorzystaniu napędu 4×4, co umożliwia nie tylko płynne poruszanie, ale także zapewnia większą siłę trakcji i stabilność. To kluczowe elementy, które wpływają na wydajność maszyny w różnorodnych warunkach pracy.
Nowy model w gamie Develon
W nowym modelu zmiany dotyczą głównie tylnych podzespołów, wozidło DA45-7 z napędem 4×4 jest maszyną dwuosiową, wyposażoną w bliźniacze koła oraz przekładnię ZF EP8-420. Konstrukcja tylnej ramy, nadwozia i zamontowanego mechanizmu różnicowego na skrzyni biegów sprawiają, że Develon jest najbardziej kompaktowym wozidłem przegubowym w swojej klasie,
co przekłada się na doskonałą stabilność i krótki promień skrętu. Przód maszyny oraz kabina zachowały konstrukcję dotychczasowych modeli 6×6.
Wydajność i wszechstronność
Wozidło przegubowe DA45-7 z napędem 4×4 oferuje wyjątkowe osiągi na śliskiej nawierzchni, nierównym terenie jak i na drogach utwardzonych, na długich dystansach oraz przy dużej prędkości jazdy. Nowy model 4×4 doskonale radzi sobie w warunkach, które sprawiają trudność maszynom sztywnoramowym, zachowując optymalną wydajność na mokrym podłożu. Konstrukcja tylnej części wozidła jest lepiej przystosowana do przewożenia płaskich i ciężkich skał, zapewniając szczególne korzyści dla przemysłu wydobywczego i przy projektach związanych z drążeniem tuneli. Samopoziomujące, hydrogazowe zawieszenie łatwo dostosowuje się do zmiennych warunków pracy i zapewnia miękką jazdę w trudnym terenie, a krótki promień skrętu sprawia, że maszyna jest niezwykle zwrotna i może pracować w bardziej ograniczonych przestrzeniach. Niskie opory toczenia wpływają na mniejsze zużycie tylnych opon, natomiast nacisk dwóch osi powoduje mniejsze uszkodzenie terenu w stosunku do opcji 6×6.
Bezpieczeństwo i ergonomia pracy
Przestronna kabina ROPS/FOPS wyposażona w klimatyzację, została zaprojektowana w oparciu o opinie użytkowników, ze szczególną dbałością o bezpieczeństwo i komfortowe warunki pracy. Pochyła maska zapewnia operatorowi doskonałą widoczność. Ergonomiczne elementy sterujące oraz wysokiej klasy fotel z zawieszeniem pneumatycznym oraz najniższy w klasie poziom hałasu (72dB (A), ISO6395) redukują zmęczenie i minimalizują ryzyko urazów związanych z długotrwałym użytkowaniem maszyn. Kolorowy 7-calowy monitor LCD wyświetla obraz z kamery cofania oraz wszystkie niezbędne informacje do obsługi maszyny. Systemy monitorowania terenu oraz kontroli stabilności, zabezpieczają przed wywróceniem nadwozia. Standardowy, oparty na tylnym zawieszeniu, rzeczywisty licznik ładowności i liczby cykli dostarcza natychmiastowej informacji o wydajności pracy wozidła.
Podsumowanie kluczowych cech
Wozidło przegubowe DA45-7 4×4 stanowi elastyczne rozwiązanie i doskonale sprawdzi się w aplikacjach na tyle lekkich, że nie jest konieczne zastosowanie maszyn w konfiguracji 6×6, z kolei na tyle ciężkich, że wozidła sztywnoramowe (RDT) będą zmuszone zaprzestać pracy. Wykorzystanie takiej maszyny pozwoli przedłużyć sezon wydobywczy, który zazwyczaj jest wstrzymany z powodu warunków pogodowych. Najważniejsze cechy DA45-7 4×4 to:
-Wozidło z napędem 4×4 pokonuje większe pochyłości niż jego odpowiednik sztywnoramowy,
-DA45-7 4×4 radzi sobie lepiej niż RDT na mokrej i śliskiej nawierzchni,
-Krótki promień skrętu pozwala na efektywną pracę na małych placach budowy,
-Dwuosiowa konstrukcja DA45-7 4×4 powoduje mniejsze naruszenie podłoża niż konfiguracja wozidła przegubowego 6×6,
Koszty i perspektywy rozwoju
Wozidła przegubowe, choć mogą generować początkowo wyższe koszty zakupu, przynoszą długoterminowe korzyści poprzez zwiększenie efektywności prac budowlanych. Ich zdolność do pracy w różnych warunkach terenowych, stabilność, wydajność i trwałość redukują czas i koszty związane z realizacją projektów budowlanych. Każde wozidło marki Develon jest standardowo wyposażone w system telematyczny Develon Fleet Management, który zapewnia stały monitoring parametrów roboczych maszyny w terenie. Maksymalne uproszczenie czynności konserwacyjnych zmniejsza częstotliwość przestojów i wydłuża czas eksploatacji maszyny. Perspektywy rozwoju wozideł przegubowych marki Develon obejmują dalszy postęp w kierunku bardziej zaawansowanych i ekologicznych rozwiązań. Integracja systemów autonomii, dalsze doskonalenie technologii hybrydowych oraz adaptacja do zmieniających się potrzeb rynku to tylko niektóre z obszarów, które mogą kształtować przyszłość tych maszyn.